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Teaching at primary healthcare services within the Brazilian National Health System (SUS) in Brazilian healthcare professional's training

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Teaching at primary healthcare services within the Brazilian National Health System (SUS) in Brazilian healthcare professional's training

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Título Teaching at primary healthcare services within the Brazilian National Health System (SUS) in Brazilian healthcare professional's training
Outro título O ensino nos serviços de atenção primária do Sistema Único de Saúde (SUS) na formação de profissionais de saúde no Brasil
Autor Toassi, Ramona Fernanda Ceriotti
Baumgarten, Alexandre
Warmling, Cristine Maria
Rossoni, Eloá
Rosa, Arisson Rocha da
Slavutzky, Sonia Maria Blauth de
Abstract The aim of this study was to analyze the role of teaching at primary healthcare services within the Brazilian National Health System (SUS) in dentists’ training, at a public university in the south of Brazil. A qualitative methodological approach (case study) was used. Interviews were conducted with 12 dentistry students, six dentists who were preceptors working in public primary healthcare services and three teachers connected with this curricular training. Our findings showed that the curricular training in SUS primary healthcare services had an impact on the dentists’ education through establishment of bonds, autonomy in problem-solving and multiprofessional teamwork. It was seen that they learned about how healthcare services function, about healthcare and about development of cultural competence. There is a need to maintain constant questioning regarding these practices, and to ensure the presence of infrastructure and qualified professionals for teaching at these services.
Resumo O objetivo desse estudo foi analisar o papel do ensino nos serviços de atenção primária do Sistema Único de Saúde (SUS) para a formação do cirurgião-dentista em uma universidade pública no sul do Brasil. A abordagem metodológica foi qualitativa (estudo de caso), realizando-se entrevistas com 12 estudantes de Odontologia, seis preceptores cirurgiões-dentistas com atuação nos serviços públicos de atenção primária e três professores vinculados ao estágio curricular. Os achados mostraram que o estágio curricular nos serviços de atenção primária do SUS impactou na formação do cirurgião-dentista por meio do estabelecimento de vínculos, autonomia na resolução de problemas e trabalho em equipe multiprofissional. Foram evidenciadas aprendizagens sobre funcionamento dos serviços de saúde, cuidado em saúde e desenvolvimento de competência cultural. Há necessidade da problematização permanente sobre as práticas e que se assegure infraestrutura e profissionais qualificados para o ensino nos serviços.
Contido em Interface (Botucatu) : comunicação, saúde, educação. Vol. 17, n. 45 (abr./jun 2013), p. 385-392
Assunto Atenção primária : Saúde
Curriculos : Odontologia
Educacao odontologica : Brasil
[en] Curriculum
[en] Dentist’ education
[en] Health services
[en] Primary healthcare
[en] Qualitative research
Origem Nacional
Tipo Artigo de periódico
URI http://hdl.handle.net/10183/129106
Arquivos Descrição Formato
000894772.pdf (70.45Kb) Texto completo (inglês) Adobe PDF Visualizar/abrir

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