Mostrar registro simples

dc.contributor.authorToassi, Ramona Fernanda Ceriottipt_BR
dc.contributor.authorBaumgarten, Alexandrept_BR
dc.contributor.authorWarmling, Cristine Mariapt_BR
dc.contributor.authorRossoni, Eloápt_BR
dc.contributor.authorRosa, Arisson Rocha dapt_BR
dc.contributor.authorSlavutzky, Sonia Maria Blauth dept_BR
dc.date.accessioned2015-11-09T16:25:39Zpt_BR
dc.date.issued2013pt_BR
dc.identifier.issn1414-3283pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/129106pt_BR
dc.description.abstractThe aim of this study was to analyze the role of teaching at primary healthcare services within the Brazilian National Health System (SUS) in dentists’ training, at a public university in the south of Brazil. A qualitative methodological approach (case study) was used. Interviews were conducted with 12 dentistry students, six dentists who were preceptors working in public primary healthcare services and three teachers connected with this curricular training. Our findings showed that the curricular training in SUS primary healthcare services had an impact on the dentists’ education through establishment of bonds, autonomy in problem-solving and multiprofessional teamwork. It was seen that they learned about how healthcare services function, about healthcare and about development of cultural competence. There is a need to maintain constant questioning regarding these practices, and to ensure the presence of infrastructure and qualified professionals for teaching at these services.en
dc.description.abstractO objetivo desse estudo foi analisar o papel do ensino nos serviços de atenção primária do Sistema Único de Saúde (SUS) para a formação do cirurgião-dentista em uma universidade pública no sul do Brasil. A abordagem metodológica foi qualitativa (estudo de caso), realizando-se entrevistas com 12 estudantes de Odontologia, seis preceptores cirurgiões-dentistas com atuação nos serviços públicos de atenção primária e três professores vinculados ao estágio curricular. Os achados mostraram que o estágio curricular nos serviços de atenção primária do SUS impactou na formação do cirurgião-dentista por meio do estabelecimento de vínculos, autonomia na resolução de problemas e trabalho em equipe multiprofissional. Foram evidenciadas aprendizagens sobre funcionamento dos serviços de saúde, cuidado em saúde e desenvolvimento de competência cultural. Há necessidade da problematização permanente sobre as práticas e que se assegure infraestrutura e profissionais qualificados para o ensino nos serviços.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofInterface (Botucatu) : comunicação, saúde, educação. Vol. 17, n. 45 (abr./jun 2013), p. 385-392pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectEducação em odontologia : Brasilpt_BR
dc.subjectHealth servicesen
dc.subjectCurriculumen
dc.subjectCurriculos : Odontologiapt_BR
dc.subjectAtenção primária à saúdept_BR
dc.subjectQualitative researchen
dc.subjectPrimary healthcareen
dc.subjectDentist’ educationen
dc.titleTeaching at primary healthcare services within the Brazilian National Health System (SUS) in Brazilian healthcare professional's trainingpt_BR
dc.title.alternativeO ensino nos serviços de atenção primária do Sistema Único de Saúde (SUS) na formação de profissionais de saúde no Brasil pt_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb000894772pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples