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Attentional bias for food and alcohol cues after exposure to commercial advertising : a consumer neuroscience approach

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Attentional bias for food and alcohol cues after exposure to commercial advertising : a consumer neuroscience approach

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Título Attentional bias for food and alcohol cues after exposure to commercial advertising : a consumer neuroscience approach
Autor Viacava, Keitiline Ramos
Orientador Araujo, Lisiane Bizarro
Co-orientador Boggio, Paulo Sérgio
VanMeter, John W.
Data 2015
Nível Doutorado
Instituição Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Psicologia. Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
Assunto Abuso de drogas
Atenção
Consumo de alimentos
Consumo de bebidas alcoolicas
Propaganda
Televisão (Comunicação) : Aspectos sociais
[en] Alcohol
[en] Attentional bias
[en] Commercial advertisements
[en] fMRI
[en] Food
Abstract Understanding how commercial stimuli may affect individuals’ behavior and health is one of the main questions in Consumer Neuroscience. Thus, the main aim of this thesis was to investigate the role of exposure to commercial advertising on attentional bias for food and alcohol cues in a set of studies. There were similarities in the use of visuoperceptual content in advertisements for tobacco, alcohol and food in Brazil (study 1); and high proportion (75%) of unhealthy food commercials in the Brazilian television (study 2). We found that commercial advertisements can affect attention to food, and watching TV per se can influence affect and subjective hunger in young adults (study 3). Results also revealed associations between exposure to alcohol marketing and limbic-frontal activations in adolescents (study 4). Altogether, these results represent an attempt toward identifying possible risk factors for increased energy intake and alcohol misuse.
Resumo Entender como estímulos comerciais podem afetar o comportamento e a saúde de indivíduos é uma das principais questões da neurociência do consumidor. O principal objetivo desta tese foi investigar o papel da exposição à propaganda comercial no viés da atenção para pistas relacionadas a alimentos e álcool, através de um conjunto de estudos. Encontramos similaridades no uso de conteúdo visual em anúncios de tabaco, álcool e alimentos no Brasil (estudo 1); e elevada proporção (75%) de comerciais de alimentos não saudáveis na televisão brasileira (estudo 2). Observamos que comerciais podem afetar a atenção para alimentos, e assistir TV por si só pode influenciar a avaliação e a fome subjetiva em jovens adultos (estudo 3). Os resultados também revelaram associações entre exposição à publicidade de bebidas e ativações límbico-frontal em adolescentes (estudo 4). Estes estudos representam uma tentativa de identificar potenciais fatores de risco para o aumento do consumo de alimentos e abuso de álcool.
Tipo Tese
URI http://hdl.handle.net/10183/141278
Arquivos Descrição Formato
000992410.pdf (23.43Mb) Texto completo Adobe PDF Visualizar/abrir

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