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dc.contributor.advisorAraujo, Lisiane Bizarropt_BR
dc.contributor.authorViacava, Keitiline Ramospt_BR
dc.date.accessioned2016-05-19T02:09:18Zpt_BR
dc.date.issued2015pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/141278pt_BR
dc.description.abstractUnderstanding how commercial stimuli may affect individuals’ behavior and health is one of the main questions in Consumer Neuroscience. Thus, the main aim of this thesis was to investigate the role of exposure to commercial advertising on attentional bias for food and alcohol cues in a set of studies. There were similarities in the use of visuoperceptual content in advertisements for tobacco, alcohol and food in Brazil (study 1); and high proportion (75%) of unhealthy food commercials in the Brazilian television (study 2). We found that commercial advertisements can affect attention to food, and watching TV per se can influence affect and subjective hunger in young adults (study 3). Results also revealed associations between exposure to alcohol marketing and limbic-frontal activations in adolescents (study 4). Altogether, these results represent an attempt toward identifying possible risk factors for increased energy intake and alcohol misuse.en
dc.description.abstractEntender como estímulos comerciais podem afetar o comportamento e a saúde de indivíduos é uma das principais questões da neurociência do consumidor. O principal objetivo desta tese foi investigar o papel da exposição à propaganda comercial no viés da atenção para pistas relacionadas a alimentos e álcool, através de um conjunto de estudos. Encontramos similaridades no uso de conteúdo visual em anúncios de tabaco, álcool e alimentos no Brasil (estudo 1); e elevada proporção (75%) de comerciais de alimentos não saudáveis na televisão brasileira (estudo 2). Observamos que comerciais podem afetar a atenção para alimentos, e assistir TV por si só pode influenciar a avaliação e a fome subjetiva em jovens adultos (estudo 3). Os resultados também revelaram associações entre exposição à publicidade de bebidas e ativações límbico-frontal em adolescentes (estudo 4). Estes estudos representam uma tentativa de identificar potenciais fatores de risco para o aumento do consumo de alimentos e abuso de álcool.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectCommercial advertisementsen
dc.subjectAtençãopt_BR
dc.subjectAbuso de drogaspt_BR
dc.subjectFooden
dc.subjectAlcoholen
dc.subjectIngestão de alimentospt_BR
dc.subjectConsumo de bebidas alcoolicaspt_BR
dc.subjectAttentional biasen
dc.subjectfMRIen
dc.subjectPropagandapt_BR
dc.subjectTelevisão (Comunicação) : Aspectos sociaispt_BR
dc.titleAttentional bias for food and alcohol cues after exposure to commercial advertising : a consumer neuroscience approachpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisor-coVanMeter, John W.pt_BR
dc.contributor.advisor-coBoggio, Paulo Sérgiopt_BR
dc.identifier.nrb000992410pt_BR
dc.degree.grantorUniversidade Federal do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentInstituto de Psicologiapt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Psicologiapt_BR
dc.degree.localPorto Alegre, BR-RSpt_BR
dc.degree.date2015pt_BR
dc.degree.leveldoutoradopt_BR


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