Mostrar registro simples

dc.contributor.advisorIndrusiak, Elaine Barrospt_BR
dc.contributor.authorVuaden, Filipe Rógerpt_BR
dc.date.accessioned2017-06-15T02:32:30Zpt_BR
dc.date.issued2016pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/159562pt_BR
dc.description.abstractThe present work aims at analyzing the narrative construction of Alfred Hitchcock’s Vertigo (1958) in comparison with two short stories by American writer Edgar Allan Poe, “Ligeia” (1838) and “The Fall of the House of Usher” (1839). Despite the amount of critical and academic studies that connect the works of these authors through their use of similar themes, this study intends to shed some light on the narrative principles employed in the construction of narrative suspense in these works, based on Ricardo Piglia’s (2011) theory of the double narrative structure of the short story and on Elaine Indrusiak’s (2009) work on the dialogue between the short story and the suspense feature film. That way, the selected works are analyzed both thematically and structurally. On the first level, the use of the double and the concept of the uncanny (unheimlich) are highlighted in these works. On the structural level, on the other hand, the narrative construction of both texts, literary and audiovisual, is mapped through categories of narratological analysis, emphasizing the narrative principles employed in the construction of narrative suspense. Thus, the intertextual dialogue between Poe and Hitchcock is reinforced, indicating that narrative suspense is largely influenced by Poe’s theoretical principles.en
dc.description.abstractO presente trabalho visa a analisar a construção narrativa de Um Corpo que Cai (1958), de Alfred Hitchcock, em comparação com dois contos do escritor norte-americano Edgar Allan Poe, “Ligeia” (1838) e “A Queda da Casa de Usher” (1839). Apesar da quantidade de trabalhos acadêmicos que conecta os trabalhos desses autores através do uso que eles fazem de temáticas semelhantes, este estudo pretende lançar luz sobre os princípios narrativos empregados na construção do suspense narrativo nestas obras, com base na tese de Ricardo Piglia (2011) sobre a dupla estrutura narrativa do conto literário e nos estudos de Elaine Indrusiak (2009) sobre o diálogo entre o conto literário e o suspense de longa-metragem. Dessa forma, as obras selecionadas são analisadas temática e estruturalmente. Em um primeiro nível, o uso do duplo e do conceito do estranho (unheimlich) é evidenciado nas obras. Em nível estrutural, por outro lado, a construção narrativa de ambos os textos, literário e audiovisual, é mapeada através de categorias de análise narratológica, enfatizando os princípios narrativos empregados na construção do suspense narrativo. Assim, o diálogo intertextual entre Poe e Hitchcock é reforçado, indicando que o suspense narrativo é, em grande parte, influenciado pelos princípios teórico-críticos de Poe.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectPoe, Edgar Allan, 1809-1849pt_BR
dc.subjectVertigoen
dc.subjectNarrative suspenseen
dc.subjectHitchcock, Alfred, 1899-1980pt_BR
dc.subjectNarratologyen
dc.subjectTexto literáriopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectNarratologiapt_BR
dc.subjectAudiovisualpt_BR
dc.subjectAnalise narrativapt_BR
dc.subjectAnálise textualpt_BR
dc.titleMasters of narrative suspense : Edgar Allan Poe’s traces in Alfred Hitchcock’s Vertigopt_BR
dc.typeTrabalho de conclusão de graduaçãopt_BR
dc.identifier.nrb001016053pt_BR
dc.degree.grantorUniversidade Federal do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentInstituto dept_BR
dc.degree.localPorto Alegre, BR-RSpt_BR
dc.degree.date2016pt_BR
dc.degree.graduationLetras: Português e Inglês: Licenciaturapt_BR
dc.degree.levelgraduaçãopt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples