Digital Repository

A- A A+

Análise de erros matemáticos: interpretação das respostas dos alunos

DSpace/Manakin Repository

Análise de erros matemáticos: interpretação das respostas dos alunos

Show full item record

Statistics

Title Análise de erros matemáticos: interpretação das respostas dos alunos
Author Azevedo, Danielle Santos
Advisor Sant'Ana, Marilaine de Fraga
Date 2009
Level Graduation
Institution Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Matemática. Curso de Matemática: Licenciatura.
Subject Análise de erros
Ensino de matematica
[en] Analysis of errors
[en] Education of mathematics
Abstract in Portuguese Muitos professores consideram o erro como um passo negativo e, muitas vezes, inaceitável por parte dos alunos. Em alguns casos, isso se deve ao fato de que durante o período escolar desses professores, a avaliação era realizada de uma forma classificatória e autoritária, não permitindo um acompanhamento diferenciado nas análises dos erros cometidos pelos alunos (HOFFMANN, 2006, p. 12). O erro jamais era visto como algo altamente necessário para o desenvolvimento de cada indivíduo. Quem já não escutou a frase "é errando que se aprende"? Pois é exatamente esse assunto que será abordado neste trabalho. Serão retratadas as distintas formas que os educadores podem analisar os erros que seus alunos fazem nas atividades desenvolvidas a fim de melhorar o ensino de matemática, tornando-o mais agradável. Além disso, devido a essa concepção negativa do erro que pode ser levada em conta por alguns professores e, também, a metodologias que privilegiam a memorização, a mecanização e a repetição, os alunos, muitas vezes, não gostam de estudar matemática, por não encontrarem sentido e significado nas atividades que realizam. Logo, a análise de erros precisa estar acompanhada de uma metodologia diversificada e dinâmica. As ilustrações de erros que serão apresentadas ao longo deste trabalho foram coletadas durante minhas práticas docentes enquanto aluna da UFRGS. A Universidade, com algumas das disciplinas oferecidas, pode me proporcionar essa percepção, de como a análise de erros é importante para o ensino e aprendizagem de matemática. Com a compreensão do que levou determinado estudante a cometer o erro, torna-se mais fácil elaborar atividades que visem trabalhar melhor as dificuldades dos alunos, uma vez que há mais probabilidade de detectar qual parte do conteúdo em questão não está sendo entendido pelo aluno.
Abstract Many teachers consider the error as a negative step and often unacceptable by the students. In some cases this is due to the fact that during the life school teachers, evaluation was performed in a graded and authoritarian, not closely monitored, allowing the analysis of mistakes made by students (HOFFMANN, 2006, p. 12). The error was never seen as much needed for the development of each individual. Who has not heard the sentence "is missing you learn? It is exactly this issue to be addressed in this final work. Be portrayed the different ways that educators can analyze the errors that their students do the undertaken to improve the teaching of mathematics, making it more enjoyable. Moreover, because of this negative conception of the error that can be taken into account by some teachers and also the methodologies that emphasize memorization, the mechanization and repetition, students often do not like to study mathematics, for not meeting sense and meaning in the activities they carry. Therefore, the error analysis must be accompanied by a diverse and dynamic methodology. The illustrations of errors that will be presented throughout this final work were collected during my teaching practices as a student at UFRGS. The University, with some of the courses offered, can in the activities they carry, how the error analysis is important for teaching and learning of mathematics. With the understanding of that particular student took the mistake, it becomes easier to develop activities aimed at better addressing students' difficulties, since there are more likely to detect which part of the content in question is not understood by the student.
Type Work completion of graduation
URI http://hdl.handle.net/10183/18221
Files Description Format View
000728054.pdf (6.198Mb) Texto completo Adobe PDF View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License

This item appears in the following Collection(s)


Show full item record

Browse



  • The author is the owner of the copyrights of the documents available in this repository and is prohibited under the law, the marketing of any kind without prior authorization.
    Graphic design by Caixola - Clube de Criação Fabico/UFRGS Powered by DSpace software, Version 1.8.1.