Digital Repository

A- A A+

Iberê Camargo : influência é desenho

DSpace/Manakin Repository

Iberê Camargo : influência é desenho

Show full item record

Statistics

Title Iberê Camargo : influência é desenho
Author Godoy, Vinícius Oliveira
Advisor Zielinsky, Monica
Date 2009
Level Doctorate
Institution Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Artes. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais.
Subject Arte contemporânea : Brasil
Camargo, Iberê, 1914-1994
[en] Brazilian modernity
[en] Drawing
[en] Influence
Abstract in Portuguese Esta tese investiga a obra de desenhos de Iberê Camargo, a partir de seu acervo na Fundação Iberê Camargo. A obra e as análises historicamente construídas sobre ela são vistas no contexto da modernidade brasileira, em um entrelaçamento dos discursos elaborados por sua crítica e pelas próprias declarações do artista. Salientamos um tipo de discurso moderno que é marcado pela exaltação da solidão artística e que conduz a um encobrimento das relações estabelecidas com outros artistas. Em conjunto com essa obra, é estudado o desenho como questão teórica específica, entendido em sua autonomia. Analisa-se, ao estudarmos a relação com outros artistas, o problema da influência como questão teórica particular, tendo origem nos estudos da Literatura Comparada e procurando estudar sua especificidade no campo da arte. Finalmente, procura-se elaborar uma teoria da influência, articulada com as teorizações sobre o desenho, que seja capaz de constituir-se em uma ferramenta útil para o estudo da obra desse artista, vista sob a perspectiva de sua relação com outras obras de outros artistas.
Abstract This thesis investigates the drawing work by Iberê Camargo, with reference to the collection at the Iberê Camargo Foundation in Porto Alegre. His work and the historical analyses constructed about him are seen in the context of Brazilian modernity, in function of the interlacing of discourses elaborated in criticism of his work and through the artist's own statements. We stress a type of modern discourse which is marked by the exaltation of artistic solitude and which leads toward the concealment of relationships he maintained with other artists. In conjunction with this artwork, drawing itself is studied as a specific theoretical subject, understood in its autonomy. In studying his relationships with other artists, we analyze the problem of influence, which is a particular theoretical issue having its origin in the studies of Comparative Literature, seeking its specificity in the field of art. Finally, we seek the elaboration of a theory of influence linked to theorizations about drawing which is capable of establishing a useful tool for the study of this artist's work seen through the perspective of his relationships with other artists and their artwork.
Type Thesis
URI http://hdl.handle.net/10183/18623
Files Description Format View
000727421.pdf (25.60Mb) Texto completo Adobe PDF View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License

This item appears in the following Collection(s)


Show full item record

Browse



  • The author is the owner of the copyrights of the documents available in this repository and is prohibited under the law, the marketing of any kind without prior authorization.
    Graphic design by Caixola - Clube de Criação Fabico/UFRGS Powered by DSpace software, Version 1.8.1.