Mostrar registro simples

dc.contributor.authorSantos, Suelen Assunçãopt_BR
dc.date.accessioned2018-12-22T04:07:11Zpt_BR
dc.date.issued2018pt_BR
dc.identifier.issn2177-9309pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/187348pt_BR
dc.description.abstractA imagem da Docência-repouso, pautada na matriz filosófica platônico-aristotélica. A fim de remontar a imagem do pensamento e o plano de referência filosófico da docência em matemática que funciona como matriz de sentido para a área da Formação de Professores de Matemática, foi preciso um levantamento de opiniões e um levantamento bibliográfico. O levantamento de opiniões Instituições de Ensino Superior Privadas do RS que responderam, por escrito, a seguinte questão . O levantamento bibliográfico teóricos o para fazer emergir as linhas de poder que regulam a a e para demarcar os limites Conclui-se que a imagem da Docência em matemática contemporânea permanece no rastro das filosofias da representação platônica e aristotélica, cuja lógica dual e causal pretende a universalidade e a generalidade. Intitulou-se essa imagem de Docência- repouso, e suas subjacentes categorias de docência-contemplação e docência-generalização.pt_BR
dc.description.abstractWhat image is actualized when the subject is the teaching of mathematics? The image of the resting- teaching based on the Platonic-Aristotelian philosophical matrix. In order to reassemble the image of the thought and the plane of philosophical reference of mathematics s teaching that works as a matrix of meaning for mathematics teacher education field, a bibliographical and a opinion survey were needed. The opinion survey was conducted with mathematics under-graduated students of two private higher education institutions from Rio Grande do Sul, Brazil. The participants provided writing answers for the following questions: What is teaching in mathematics? What is the meaning of teaching? What image is actualized when the subject is the teaching of mathematics? The bibliographical review study investigated what is enounced as teaching in mathematics among authors who are references in the mathematics teacher education field. The theoretical discourse was necessary to make emerge power lines that regulate teaching in mathematics and to demarcate the limits imposed at the concept of teaching in contemporary times. In conclusion, the contemporary image of the teaching of mathematics remains in the trail of representation from Platonic and Aristotelian philosophies, whose dual and causal logic intends the universality and generality. That image was titled resting-teaching, and its underlying categories of contemplation-teaching and generalization- teaching.en
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.relation.ispartofEm teia : revista de educação matemática e tecnológica iberoamericana [recurso eletrônico]. Recife, PE. Vol. 9, n. 2 (2018), p. 1-24.pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectPlatonicen
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectAristotelianen
dc.subjectDocênciapt_BR
dc.subjectTeachingen
dc.subjectMathematicsen
dc.subjectPhilosophyen
dc.titleDocência-repouso : imagem platônico-aristotélica da docência em matemática contemporâneapt_BR
dc.title.alternativeResting-teaching : platonic-aristotelic image of contemporary mathematics teachingen
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001080881pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples