Digital Repository

A- A A+

Avaliação de software no ensino de cálculo

DSpace/Manakin Repository

Avaliação de software no ensino de cálculo

Show full item record

Statistics

Title Avaliação de software no ensino de cálculo
Title alternative Evaluation of software in the calculus teaching
Author Ferreira, Andre Luis Andrejew
Advisor Claudio, Dalcidio Moraes
Date 1999
Level Master
Institution Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Informática. Programa de Pós-Graduação em Computação.
Subject Avaliacao : Software
Ensino : Cálculo
Informática : Educação
Software educacional
[en] Evaluation
[en] Internet
[en] Software
Abstract in Portuguese Este trabalho tem como objetivo avaliar as ferramentas Algebrax, Graphmath, Gnuplot, Limits, Derivative e Maple V, sob o ponto de vista do ensino, partindo do pressuposto que eles auxiliam no aprendizado de disciplinas matemáticas de terceiro grau e possibilitam para professor e aluno a sua aplicação aos conceitos matemáticos. O resultado atingido com o trabalho foi a construção de uma metodologia para avaliar software no ensino de calculo. Essa metodologia pode ser estendida para outras disciplinas matemáticas, bastando para isso que os mesmos critérios usados sejam adaptados ao conteúdo dessas disciplinas. A partir daí, faz-se uma avaliação dos sistemas selecionados e, por consequência, do use desta tecnologia voltada ao ensino.
Abstract The goal of this work is to analyze the software Algebrax, Graphmath, Gnuplot, Limits, Derivative, and Maple V, from the teaching point of view, since these software could help in the mathematical learnin g process during undergraduate studies. It is wellknown that these tools represent a valuable aid to the application of mathematical concepts by teachers and students. The contribution of this work is the definition of an evaluation methodology of software tools in calculus teachin g. This methodology can be extended to other math disciplines by adapting the same criteria to contents of these discipline. Selected software are evaluated as well as the usage of techlogies in the teaching process.
Type Dissertation
URI http://hdl.handle.net/10183/21611
Files Description Format View
000276768.pdf (11.51Mb) Texto completo Adobe PDF View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License

This item appears in the following Collection(s)


Show full item record

Browse



  • The author is the owner of the copyrights of the documents available in this repository and is prohibited under the law, the marketing of any kind without prior authorization.
    Graphic design by Caixola - Clube de Criação Fabico/UFRGS Powered by DSpace software, Version 1.8.1.