Digital Repository

A- A A+

Ensino de frações via as concepções parte/todo, quociente e medida

DSpace/Manakin Repository

Ensino de frações via as concepções parte/todo, quociente e medida

Show full item record

Statistics

Title Ensino de frações via as concepções parte/todo, quociente e medida
Author Breitenbach, Helena Massignam
Advisor Burigo, Elisabete Zardo
Date 2010
Level Specialization
Institution Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Matemática. Matemática, Mídias Digitais e Didática : tripé para formação do professor de matemática.
Subject Ensino à distância
Frações
Matemática : Ensino : Aprendizagem
Mídias Digitais
Professor : Formação : Matemática
[en] Digital media
[en] Distance education
[en] Fractional number concept
[en] Mathematics education
[en] Teaching-learning of fractions
Abstract in Portuguese O objetivo deste trabalho foi relatar e discutir a implementação de uma proposta de ensino envolvendo a experimentação de abordagens alternativas para o ensino do conceito de fração. Decidiu-se desenvolver este trabalho com o intuito de planejar e implementar uma prática didática, com potencial para contribuir para a melhoria do ensino deste tema; e de refletir sobre a prática, antes, durante e após o processo, para desenvolver análise crítica das propostas. A escolha do tema da prática deveu-se às dificuldades detectadas no processo de ensino-aprendizagem de frações. O conteúdo foi escolhido também devido à sua importância, visto que ele se encontra presente em situações do cotidiano, nos mais antigos documentos matemáticos e também em grande parte dos conteúdos relacionados na grade curricular das séries finais do ensino fundamental. Tendo em vista a aprendizagem do conceito de fração, foram propostas atividades que colocassem os alunos em situações que os permitissem fazer experimentações e reflexões sobre as frações através das concepções parte/todo, medida e quociente.
Abstract The objective of this work was to report from work and to discuss the implementation of a teaching proposal involving the testing of alternative approaches to teaching the concept of fraction. It was decided to develop this in order to plan and implement a teaching practice, with potential to contribute to improving the teaching of this subject, and to reflect on practice before, during and after the process, to develop critical analysis of proposals. The theme of the practice due to the difficulties found in the process of teaching-learning fractions. The content was also chosen because importance, since it is present everyday situations, the oldest mathematical documents and also in most of the related content in the curriculum of the final grades of elementary school. With a view to learning of fraction concepts were proposed activities to put students in situations that allowed them to experiment and reflection on the concepts of fractions by part/whole, measure and quotient.
Type Work completion of specialization
URI http://hdl.handle.net/10183/31566
Files Description Format View
000783247.pdf (1.125Mb) Texto completo Adobe PDF View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License

This item appears in the following Collection(s)


Show full item record

Browse



  • The author is the owner of the copyrights of the documents available in this repository and is prohibited under the law, the marketing of any kind without prior authorization.
    Graphic design by Caixola - Clube de Criação Fabico/UFRGS Powered by DSpace software, Version 1.8.1.