Digital Repository

A- A A+

Estudo do Teorema de Pitágoras

DSpace/Manakin Repository

Estudo do Teorema de Pitágoras

Show full item record

Statistics

Title Estudo do Teorema de Pitágoras
Author Rohde, Ilania
Advisor Notare, Márcia Rodrigues
Date 2011
Level Specialization
Institution Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Matemática. Matemática, Mídias Digitais e Didática : tripé para formação do professor de matemática.
Subject Geometria
Matemática : Ensino : Aprendizagem
Matemática : Ensino fundamental
Professor : Formação : Matemática
Software : Geometria
Teorema de pitagoras
[en] Demonstration
[en] Geogebra
[en] Learning
[en] Methodology
[en] Pythagorean theorem
[en] Value
Abstract in Portuguese Este trabalho propõe uma iniciação ao estudo do Teorema de Pitágoras, destacando a importância de demonstrações e a necessidade de tecer relações deste conteúdo com situações-problema, vivenciadas pelo grupo de alunos de 7ª série, da Escola Estadual de Ensino Médio Professora Carolina Argemi Vazquez, com o propósito de levá-los a uma compreensão clara e aplicação correta desses conhecimentos, que são pré-requisitos para a 8ª série (9º ano). O embasamento teórico pesquisado e aprofundado, a análise crítica de livros didáticos e PCNs (Parâmetros Curriculares Nacionais) e a utilização do programa Geogebra são ferramentas indispensáveis para a efetivação do processo ensino-aprendizagem. A metodologia é permeada por atividades concretas, de fácil compreensão. As intervenções constantes do professor são valiosas para promover a reflexão dos alunos, que sofrerão mudanças de paradigmas e de comportamento. Consequentemente, o processo ensino-aprendizagem é satisfatório porque traz uma prática ressignificada tanto para os alunos quanto para o docente, deixando mais atraente e real o ensino da Matemática.
Abstract This paper proposes an introduction to the study of the Pythagorean Theorem, highlighting the importance of practical demonstrations and the need to establish relations of this content problem-situations experienced by the group of students from 7th grade, on the State High School Teacher Carolina Argemi Vazquez, with the purpose of leading them to a clear understanding and correct application of that knowledge, which are prerequisites for the 8th grade (current 9th grade). The theoretical researched and thorough, critical analysis of textbooks and the use of NCPs (National Curriculum Parameters) and Geogebra software are indispensable tools for the effective teaching-learning process. The methodology is filled with concrete activities, easily absorbed. The interventions listed are valuable for the teacher to promote students' reflection, which will change paradigms and behaviors. Consequently, the teaching-learning process is satisfying because it brings a new meaning practice both for students and for teachers, becoming more attractive and real the teaching of mathematics.
Type Work completion of specialization
URI http://hdl.handle.net/10183/31593
Files Description Format View
000782785.pdf (9.405Mb) Texto completo Adobe PDF View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License

This item appears in the following Collection(s)


Show full item record

Browse



  • The author is the owner of the copyrights of the documents available in this repository and is prohibited under the law, the marketing of any kind without prior authorization.
    Graphic design by Caixola - Clube de Criação Fabico/UFRGS Powered by DSpace software, Version 1.8.1.