Digital Repository

A- A A+

Os conteúdos escolares de Educação Física no ensino fundamental

DSpace/Manakin Repository

Os conteúdos escolares de Educação Física no ensino fundamental

Show full item record

Statistics

Title Os conteúdos escolares de Educação Física no ensino fundamental
Author Freitas, Antonio Luís Carvalho de
Advisor Molina Neto, Vicente
Date 2001
Level Master
Institution Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física. Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano.
Subject Desporto escolar
Educação física : Currículo
Educação física e treinamento : Educação
Etnografia
Formação de professores
Prática pedagógica
[en] Fundamental teaching
[en] Pedagogic pratices
[en] Physical education
[en] School program
[en] Teachers formation
Abstract in Portuguese As discussões curriculares no Brasil que procuram estabelecer uma relação estreita entre currículo e sociedade são recentes, existindo há pouco mais de 40 anos. Nesta perspectiva, procuro refletir o que ocorre no debate curricular no ensino fundamental na rede de ensino de Gravataí/RS. O objetivo deste estudo é identificar quais são os conhecimentos desenvolvidos pelo componente curricular Educação Física, a partir das ações pedagógicas cotidianas. O problema da investigação é saber como são selecionados os conteúdos da Educação Física no ensino fundamental, seguindo uma perspectiva etnográfica. Dentre as considerações finais destaco, a coerência dos colaboradores desse estudo que, influenciados por sua formação inicial, dão preponderância ao ensino do esporte como conteúdo. Longe de serem alienados ou descomprometidos, ao selecionarem os conteúdos esportivos, os professores procuram dar sentido ao conhecimento fossilizado na cultura escolar que se encaixa perfeitamente com seus conhecimentos adquiridos na formação inicial.
Abstract The discussion about school program in Brazil, that try to create a narrow relation between them and society exist for more then 40 years. So, I try to refect what happen in the school program debate on fundamental teaching at Gravataí/ RS. The purpouse of this study is to identifywhat are the knowlodge developed by physical education, based on events that happen frequently. The problem is to know how physical education contemts are selected, following an ethnographic view. Among several conclusions, I stood out the serious importace that colaborators of this study, influenced by their initial formation, give to the sport as content. The teachers sought to give a meaning to the lost knowlodge in school culture without being lunatic or uncompromised when they select the sports contents. This meaning fit in their knowlodge gotten in the initial formation.
Type Dissertation
URI http://hdl.handle.net/10183/8836
Files Description Format View
000589731.pdf (1.602Mb) Texto completo Adobe PDF View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License

This item appears in the following Collection(s)


Show full item record

Browse



  • The author is the owner of the copyrights of the documents available in this repository and is prohibited under the law, the marketing of any kind without prior authorization.
    Graphic design by Caixola - Clube de Criação Fabico/UFRGS Powered by DSpace software, Version 1.8.1.