Mostrar registro simples

dc.contributor.authorSouza, Renyelle Schwantes dept_BR
dc.contributor.authorBaumgarten, Alexandrept_BR
dc.contributor.authorToassi, Ramona Fernanda Ceriottipt_BR
dc.date.accessioned2014-12-17T02:14:54Zpt_BR
dc.date.issued2014pt_BR
dc.identifier.issn0102-9460pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/108409pt_BR
dc.description.abstractA fundamental redesign of health education practices has been necessary but challenging with regard to improving the public’s competence and influencing their decision making. The aim of this study was to review the literature on oral health education and analyze its subjects, methodological strategies and forms of assessment. The following electronic databases were used to search the literature from 2000 to 2011: the Scientific Electronic Library Online (SCIELO), Brazilian Library of Dentistry (BBO), Latin-American and Caribbean Center on Health Sciences Information (LILACS), biomedical journal literature of the National Library of Medicine (MEDLINE/PubMed) and the CAPES Portal. The search was restricted to articles in English and Portuguese. The selected articles (61) were obtained in full and analyzed. The groups that received the most oral health education consisted of those in pre-school and grade school, followed by health professionals and the elderly. Educational leaflets were the most commonly used tool, followed by lectures/verbal instruction/posters and demonstrations using macro models. The questionnaire was the most cited evaluation tool, followed by a combination of clinical examination and questionnaire and clinical examination alone.en
dc.description.abstractA necessária renovação das práticas de educação em saúde tem sido um desafio no que se refere à possibilidade de aumentar a competência e influenciar nas tomadas de decisão. Este estudo teve por objetivo realizar uma revisão de literatura sobre o tema ‘educação em saúde bucal’, analisando seus sujeitos, estratégias metodológicas e formas de avaliação. Foi conduzida busca eletrônica, de 2000 a 2011, nas bases de dados: Scientific Electronic Library Online (SCIELO), Biblioteca Brasileira de Odontologia (BBO), Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS), Biomedical Journal Literature a serviço da National Library of Medicine (MEDLINE/PubMed) e Portal CAPES. A busca limitou-se a artigos na Língua Inglesa e Portuguesa. Os artigos selecionados foram obtidos na íntegra e analisados (61 artigos). Os grupos mais observados nas atividades educativas em saúde bucal foram os pré-escolares e escolares, seguidos pelos profissionais de saúde e idosos. O uso de folhetos educativos foi o método mais observado, seguido pela palestra/instrução verbal/ cartazes e demonstrações com o uso de macromodelos. O questionário foi o instrumento de avaliação mais citado, seguido pela associação exame clínico-questionário e exame clínico.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofRevista odonto ciência = Journal of dental science. Porto Alegre. Vol. 29, no. 1 (2014), p. 18-24pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectEducação em odontologiapt_BR
dc.subjectHealth educationen
dc.subjectEducação em saúde bucalpt_BR
dc.subjectDentalen
dc.subjectOdontologiapt_BR
dc.subjectHealth promotion educationen
dc.titleDental health education : a literature reviewpt_BR
dc.title.alternativeEducação em saúde bucal : uma revisão de literaturapt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb000941507pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples