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dc.contributor.authorScholl, Ana Paulapt_BR
dc.contributor.authorFinger, Ingridpt_BR
dc.date.accessioned2018-03-30T02:32:03Zpt_BR
dc.date.issued2013pt_BR
dc.identifier.issn1517-3453pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/174145pt_BR
dc.description.abstractO presente artigo discute a elaboração de um questionário de histórico da linguagem que tem como objetivo avaliar o perfil linguístico de indivíduos adultos bilíngues brasileiros em pesquisas sobre o bilinguismo. Para tanto, apresentamos algumas definições de bilinguismo e, com base na literatura sobre o assunto, discutimos os três critérios de avaliação de bilíngues que consideramos mais importantes para a compreensão da experiência linguística dos indivíduos: (i) idade de aquisição; (ii) domínios de uso; e (iii) proficiência. Sob a luz dos critérios definidos, analisamos três questionários de histórico da linguagem atuais: (i) L2 Language History Questionnaire (LI; SEPANSKI; ZHAO, 2006); (ii) Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q) (MARIAN; BLUMENFELD; KAUSHANSKAYA, 2007); e (iii) Language and Social Background Questionnaire (LSBQ) (LUK; BIALYSTOK, 2013). Constatamos que os questionários não incluem perguntas que abordem de forma satisfatória todos os fatores essenciais discutidos. Por fim, propomos um questionário de histórico da linguagem com grupos de questões que refletem as discussões teóricas realizadas, que possa ser utilizado em pesquisas que incluam amostras de falantes bilíngues brasileiros adultos.pt_BR
dc.description.abstractThe present study discusses the development of a language background questionnaire aiming to assess the linguistic profile of Brazilian bilingual adults in bilingual research. First, we present some basic definitions of bilingualism and, based on the existing literature about the topic, we discuss the three main criteria for assessing bilinguals we consider the most important for a complete understanding of the individuals’ language experience: (i) age of acquisition; (ii) domains of use; and (iii) proficiency. In light of the defined criteria, we analyze three recent language background questionnaires: (i) L2 Language History Questionnaire (LI; SEPANSKI; ZHAO, 2006); (ii) Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q) (MARIAN; BLUMENFELD; KAUSHANSKAYA, 2007); and (iii) Language and Social Background Questionnaire (LSBQ) (LUK; BIALYSTOK, 2013). The analysis reveals that the questionnaires do not include questions that account for all the essential elements that are discussed. Finally, we propose a language background questionnaire that contains groups of questions that reflect the theoretical discussions made, and that can be used in research including samples of adult Brazilian bilingual speakers.en
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.relation.ispartofNonada : letras em revista. Porto Alegre, RS. Vol. 2, n. 21 (2013), 17 p.pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectBilingualismen
dc.subjectBilingüismopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectBilingual experienceen
dc.subjectLanguage background questionnaireen
dc.subjectAquisição da linguagempt_BR
dc.subjectQuestionáriopt_BR
dc.titleElaboração de um questionário de histórico da linguagem para pesquisas com bilínguespt_BR
dc.title.alternativeDevelopment of language background questionnaire for research with bilinguals en
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb000943058pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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