• Circular food behaviors : a literature review 

      Canto, Natália Rohenkohl do; Grunert, Klaus G.; Barcellos, Marcia Dutra de (2021) [Artigo de periódico]
      Consumer behavior is crucial in the transition towards circular food systems. Studies so far investigate isolated circular food behaviors, but it is still unclear how the literature comprehensively addresses these behaviors. ...
    • Comportamento do consumidor de produtos orgânicos : uma aplicação da teoria do comportamento planejado 

      Hoppe, Alexia; Barcellos, Marcia Dutra de; Vieira, Luciana Marques; Matos, Celso Augusto de (2012) [Artigo de periódico]
      O estudo do comportamento do consumidor tem sido um tema em destaque tanto no meio acadêmico quanto no empresarial. De acordo com a Teoria do Comportamento Planejado (TPB - Theory of Planned Behavior), o comportamento ...
    • Consumer behaviour towards organic food in Porto Alegre : an application of the theory of planned behaviour 

      Hoppe, Alexia; Vieira, Luciana Marques; Barcellos, Marcia Dutra de (2013) [Artigo de periódico]
      O estudo investiga o processo de tomada de decisão dos consumidores, suas atitudes e valores em relação ao alimento orgânico pelo uso da Teoria do Comportamento Planejado, adaptando a metodologia de um estudo da União ...
    • Consumer behaviour towards suboptimal food products : a strategy for food waste reduction 

      Stangherlin, Isadora do Carmo; Ribeiro, Jose Luis Duarte; Barcellos, Marcia Dutra de (2019) [Artigo de periódico]
      Purpose: Food waste has received attention during the last decade, especially due to its environmental and social impacts. An important contributor to food waste is consumers’ low preference for purchase fruits and vegetables ...
    • Consumo de alimentos eco-inovadores : como valores e atitudes direcionam a compra dos consumidores de orgânicos? 

      Barcellos, Marcia Dutra de; Bossle, Marilia Bonzanini; Perin, Marcelo Gattermann; Vieira, Luciana Marques (2015) [Artigo de periódico]
      O recente crescimento econômico do Brasil levou a uma procura crescente por produtos que devem satisfazer desejos que vão além das necessidades básicas. Seguindo este crescimento, a consciência social e ambiental se ...
    • Corporate social responsibility and innovation : a multiple case study with Brazilian companies 

      Canto, Natália Rohenkohl do; Dullius, Andréia Cristina; Dias, Patrícia; Barcellos, Marcia Dutra de (2020) [Artigo de periódico]
      Different stakeholders pressure companies to innovate and to include Corporate Social Responsibility (CSR) in their strategy. This article examines how innovation and CSR relate in some Brazilian companies. We conducted a ...
    • Drivers and barriers to food waste reduction 

      Stangherlin, Isadora do Carmo; Barcellos, Marcia Dutra de (2018) [Artigo de periódico]
      Purpose – The purpose of this paper is to analyse main drivers and barriers to food waste reduction in the consumption phase and analyse pathways to anti-wastage behaviours. Design/methodology/approach – A systematic ...
    • Eco-innovative food in Brazil : perceptions from producers and consumers 

      Bossle, Marilia Bonzanini; Barcellos, Marcia Dutra de; Vieira, Luciana Marques (2015) [Artigo de periódico]
      The main focus of this paper is to analyse the production and consumption for eco-innovative food in Brazil. The research can be divided in two parts: the first, focusing in the supply-side, aims to identify food companies’ ...
    • Innovación y creacion de valor compartido en el agronegocio argentino : un estudio de caso 

      Pedroni, Florencia Verónica; Piñeiro, Verónica; Barcellos, Marcia Dutra de (2017) [Artigo de periódico]
      La innovación, la sostenibilidad y la creación de valor compartido resultan ser condiciones relevantes para la competitividad de las firmas. El presente trabajo, a través del estudio de una empresa argentina de tecnología ...
    • A inovação pela diversificação : o caso da Estância Guatambu 

      Behr, Ariel; Farias, Everton da Silveira; Andriotti, Fernando Kuhn; Eggers, Ismael; Simões, Rolf Ezequiel de Oliveira; Barcellos, Marcia Dutra de (2014) [Artigo de periódico]
      A inovação e o desenvolvimento tecnológico têm trazido uma série de avanços para as empresas e para a sociedade em geral. Embora o setor vitivinícola seja classificado como um setor de baixa tecnologia, nas últimas décadas, ...
    • Institutional barriers for food innovation : a study of the Brazilian functional food industry 

      Oliveira, Guilherme Rodrigues; Vieira, Luciana Marques; Barcellos, Marcia Dutra de; Hoppe, Alexia (2014) [Artigo de periódico]
      The regulation of functional food (FF) is essential to develop innovation in food industry and to ensure consumers’ health. This study aims to identify if and how the institutional environment affects the FF R&D initiatives ...
    • Paradoxical tensions and corporate sustainability : a focus on circular economy business cases 

      Daddi, Tiberio; Ceglia, Domenico; Bianchi, Guia; Barcellos, Marcia Dutra de (2019) [Artigo de periódico]
      The paradoxical tensions in corporate sustainability is hotly debated in the literature. Some authors have underlined the need for empirical works in this field, and the circular economy could help to bridge this gap. The ...
    • Roupas com apelo ecoinovador : o pais de origem é importante? 

      Bossle, Marilia Bonzanini; Pacheco, Natália Araújo; Menezes, Uiara Gonçalves de; Barcellos, Marcia Dutra de (2015) [Artigo de periódico]
      O objetivo desta pesquisa é investigar a infl uência do país de origem na atitude e na intenção de compra dos brasileiros em relação a roupas de tecido ecoinovador. Para tanto, foram conduzidos dois estudos. O primeiro, ...
    • “Sustainable beef” : práticas para a sustentabilidade na cadeia da carne bovina gaúcha 

      Silva, Minelle Enéas da; Alves, Ana Paula Ferreira; Barcellos, Marcia Dutra de (2016) [Artigo de periódico]
      É cada vez mais notória a necessidade de discussões sobre práticas para a sustentabilidade em diferentes setores econômicos e contextos empresariais. Com esta perspectiva, este artigo objetiva analisar como diferentes ...
    • Sustainable entrepreneurial process : from idea generation to impact measurement 

      Matzembacher, Daniele Eckert; Raudsaar, Mervi; Barcellos, Marcia Dutra de; Mets, Tönis (2019) [Artigo de periódico]
      In order to promote sustainable entrepreneurship, it is necessary to understand the sustainable entrepreneurial process. To address this gap in the literature, this study aims to investigate how entrepreneurs generate ...
    • Technology, production paradigm and operation : transformation of Brazilian brewing sector 

      Oliveira, Guilherme Rodrigues; Barcellos, Marcia Dutra de (2017) [Artigo de periódico]
      Technology is one of the most relevant conditions for progress and development in society. Industrial technology generated a new development curve in several productive sectors, such as the alcoholic beverages. Beer is ...
    • The moderating effects of innovativeness on new product development ability 

      Perin, Marcelo Gattermann; Sampaio, Claudio Hoffmann; Barcellos, Marcia Dutra de; Kügler, Jens Oliver (2010) [Artigo de periódico]
      Apesar do número de publicações específicas sobre Orientação para Aprendizagem e para Mercado, não há consenso sobre a relação entre estes construtos e Inovação (IN). Neste sentido, este estudo investiga o impacto da ...
    • Value creation from internationalization of sugar cane by-products : a multi-stakeholder view of artisanal cachaça production 

      Neutzling, Daiane Mülling; Santos, Manoela Silveira dos; Barcellos, Marcia Dutra de; Land, Anna Lauren (2015) [Artigo de periódico]
      Objective – The aim of this paper was to identify the strategies developed for internationalization in order to create value in the artisanal cachaça sector of Brazil. Design/methodology/approach – A multiple-case study ...
    • Virtual consumer communities for innovation : a cross-cultural perspective 

      Jacobsen, Lina Fogt; Barcellos, Marcia Dutra de; Hoppe, Alexia; Lähteenmäki, Liisa (2019) [Artigo de periódico]
      This study investigates the moderating role of culture in the motivation of consumers’ intention to participate in virtual communities for product innovation. Surveys were conducted in Denmark (n = 1045) and Brazil (n = ...
    • Waste electrical and electronic equipment : risks and opportunities under a sustainable perspective 

      Rodrigues, Jaqueline Terezinha Martins Corrêa; Werner, Liane; Barcellos, Marcia Dutra de (2020) [Artigo de periódico]
      It is estimated that the amount of waste electrical and electronic equipment (WEEE) increases annually due to planned obsolescence, technological changes and changes in people’s lifestyles. The aim of the present study is ...