Teoria e prática de leitura : conceitos em batimento, saberes em movimento
View/ Open
Date
2024Type
Title alternative
Reading theory and practice : balancing concepts, moving knowledges
Teoría y práctica de lectura : examen de conceptos, movimiento de saberes
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Apresentamos neste artigo o relato do trabalho em uma disciplina sobre ensino da leitura, que faz parte da estrutura curricular do curso de licenciatura em Letras de uma universidade federal. A disciplina propõe a leitura como objeto de reflexão teórica e pretende oferecer aos futuros docentes subsídios teóricos como suporte para a prática de leitura e para o seu ensino. Para isso, auxilia na construção de um referencial teórico sobre a prática da leitura que sustente o seu ensino, instiga a re ...
Apresentamos neste artigo o relato do trabalho em uma disciplina sobre ensino da leitura, que faz parte da estrutura curricular do curso de licenciatura em Letras de uma universidade federal. A disciplina propõe a leitura como objeto de reflexão teórica e pretende oferecer aos futuros docentes subsídios teóricos como suporte para a prática de leitura e para o seu ensino. Para isso, auxilia na construção de um referencial teórico sobre a prática da leitura que sustente o seu ensino, instiga a reflexão sobre os desafios do ensino da leitura e da produção textual, e propõe a elaboração de atividades de leitura e de produção. O relato descreve dois momentos de oferta da disciplina: nos semestres 2021/1 e 2023/1 e apresenta um conjunto de seis oficinas de leitura elaboradas pelas turmas. O relato é circunscrito, na introdução e no fechamento do artigo, pelo olhar discursivo materialista sobre a leitura e o ensino da leitura. ...
Abstract
In this article, we present a report on the work in a subject on teaching reading, which is part of the curriculum of the teaching languages degree course at a federal university. The subject proposes reading as an object of theoretical reflection and aimsto offer future teachers theoretical support as assistance for the practice of reading and its teaching. To this end, it helps in the construction of a theoretical framework on the practice of reading that supports its teaching, proposes refle ...
In this article, we present a report on the work in a subject on teaching reading, which is part of the curriculum of the teaching languages degree course at a federal university. The subject proposes reading as an object of theoretical reflection and aimsto offer future teachers theoretical support as assistance for the practice of reading and its teaching. To this end, it helps in the construction of a theoretical framework on the practice of reading that supports its teaching, proposes reflection on the challenges of teaching reading and text production, and challenges the development of reading and production activities. The report describes two moments in which the subject is offered: in the semesters 2021/1 and 2023/1 and presents a set of six reading workshops constructed by the classes. The report is circumscribed, in the introduction and closing of the article, by thematerialist discursive view on reading and teaching reading. ...
In
Revista Heterotópica. Uberlândia, MG. Vol. 6, n. 1 (jan./jun. 2024), p. [116]-134
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42997)
This item is licensed under a Creative Commons License
