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dc.contributor.authorLeal, Andrea Fachelpt_BR
dc.contributor.authorFigueiredo, Wagner dos Santospt_BR
dc.contributor.authorSilva, Geórgia Sibele Nogueira dapt_BR
dc.date.accessioned2014-05-10T02:06:07Zpt_BR
dc.date.issued2012pt_BR
dc.identifier.issn1413-8123pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/95093pt_BR
dc.description.abstractThe scope of this article is to see how the Brazilian Comprehensive Healthcare Policy for Men (PNAISH) has been implemented in the Unified Health System, from the standpoint of health professionals. A case study, involving five cases (each from a different macro region of Brazil) conducted using ethnographic techniques of data collection charted the progress of PNAISH implementation based on an anthropological approach using Lipsky’s idea of street-level bureaucracy. PNAISH is contextualized in historical terms with national and international documents. Acknowledging the inevitable gap between the formulation and the implementation of any policy, an attempt is made to see how this gap has evolved by analyzing the transition of PNAISH into city Action Plans (PAs). It was revealed that the implementing agents had little knowledge of PNAISH, of the local health care network for men, of the techniques required to meet men’s specific needs and of the concept of gender. It faced institutional obstacles, such as lack of an organizational structure, of a consolidated healthcare network – where the user receives services with different degrees of complexity within the system – and resources in general, especially human resources.en
dc.description.abstractO artigo tem como objetivo compreender como a Política Nacional de Atenção Integral à Saúde dos Homens (PNAISH) chega aos serviços da Atenção Básica do Sistema Único de Saúde, a partir do ponto de vista dos seus profissionais. Acompanhamos o caminho trilhado pela PNAISH com um estudo, etnográfico, de cinco casos (de cada Macro Região do país). A análise está ancorada no referencial da Antropologia e emprega a ideia de street-level bureaucreacy, de Lipsky. A formulação da PNAISH é contextualizada em termos históricos e da produção de documentos internacionais e nacionais. Reconhecendo a distância entre formulação e implementação de qualquer política, buscamos compreender como tal distância foi se construindo, na tradução da PNAISH para Planos de Ação (PA) municipais. Observou-se desconhecimento dos agentes implementadores sobre a PNAISH, a rede local de atenção à saúde do homem, as técnicas para atender às especificidades dos homens e o conceito de gênero. A implementação esbarrou na ausência de condições institucionais, como uma estrutura organizacional, uma rede consolidada de atenção – em que o usuário seja atendido por serviços com diferentes graus de complexidade dentro do sistema – e recursos em geral, especialmente humanos.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoporpt_BR
dc.relation.ispartofCiência & saúde coletiva. Rio de Janeiro, RJ. Vol. 17, n. 10 (out. 2012), p. 2607-2616pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectSaúde do homempt_BR
dc.subjectAnthropologyen
dc.subjectPolíticas públicas de saúdept_BR
dc.subjectQualitative researchen
dc.subjectBrazilen
dc.subjectAntropologiapt_BR
dc.subjectPesquisa qualitativapt_BR
dc.subjectPublic healthcare policyen
dc.subjectMen’s healthen
dc.subjectHealthcare policyen
dc.titleO percurso da política nacional de atenção integral à saúde dos homens (PNAISH), desde a sua formulação até a sua implementação nos serviços públicos locais de atenção à saúdept_BR
dc.title.alternativeCharting de Brazilian comprehensive healthcare policy for men (PNAISH), from its formulation through to its implementation in local public health services en
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb000868112pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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